Switchen van energie nog nooit zo populair in 2015

energie-overstappen

De ACM schreef gister dat consumenten tegenwoordig enorm veel keuze hebben in verschillende energieproducten. Vooral duurzame energiecontracten vertonen grote verschillen een consument kan hier al gauw meer dan €100 besparen op een energiecontract.

Overstappers energie verdubbeld sinds 2004

Sinds het vrijgeven van de energiemarkt is er de afgelopen jaren veel aanbod bijgekomen voor consumenten waaruit zij kunnen kiezen. Tel daar de steeds goedkoper wordende energieprijzen bij op en de besparing kan oplopen tot €700 per jaar. Veel consumenten hebben hun weg dan ook al gevonden in de energiemarkt. Er zijn voldoende reclames op televisie en er zijn sinds 2004 enorm veel prijsvergelijkers in energie bijgekomen.

Op zoek naar het goedkoopste energieproduct

Volgens de ACM zijn vorig jaar (2015) al 15% van de consumenten geswitched van energiemaatschappij dat is 3% meer dan in 2014. Er wordt op een doelbewuste manier gezocht naar energie aanbiedingen en de focus ligt vooral op het goedkoopste energiecontract. De huishoudens die nooit eerder waren geswitched kunnen €700 besparen op hun energiekosten en dat is gewoon teveel geld om te moeten laten liggen.

Geen cadeau maar een fikse welkomstkorting!

Tot een paar jaar terug werd men nog lekker gemaakt met allerlei cadeau’s zoals de gratis iPad dit deed een energiemaatschappij om de klant maar zo lang mogelijk aan zich te kunnen binden. Veel klanten zijn daar dan ook in meegegaan maar kwamen achteraf tot de conclusie dat ze toch echt vastzaten. Voor deze groep dus geen welkomstkorting in energie en gas maar wel een gratis iPad die gewoon terugbetaald moet worden. De beloning was hier voor hun een hogere energieprijs.

Ieder jaar weer goedkope energieprijzen kiezen

Door de tactiek te veranderen konden energiemaatschappijen meer overstappers binnenhalen. De tactiek is nu niet meer zozeer de looptijd maar het simpelweg binnenhalen van een klant door een fikse welkomstkorting te bieden. Energiemaatschappijen moeten alert blijven en steeds weer opnieuw hun energieprijzen aanpassen omdat de kans anders bestaat dat de consument na een jaar wéér overstapt naar een product met een goedkopere energieprijs.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s